Dizala društva KONE – sukladnost s normom EN 81-20 i EN 81-50

Norme dizala EN 81-20 i EN 81-50

Dizala društva KONE – sukladnost s normom EN 81-20 i EN 81-50

Europske norme EN 81-20 i EN 81-50 za izvedbu i proizvodnju dizala donose velike prednosti u pogledu pristupačnosti i sigurnosti i za putnike i za servisne tehničare.

Normom 81-20:2014 definiraju se revidirani i ažurirani sigurnosni zahtjevi za izgradnju i ugradnju dizala, dok se normom EN 81-50:2014 definiraju zahtjevi za ispitivanja i preglede za određene komponente dizala.

Norme EN 81-20 i EN 81-50 zamijenile su norme EN 81-1 i EN 81-2 koje su uvedene 1998. godine, a sva dizala koja se upotrebljavaju nakon 31. kolovoza 2017. moraju biti usklađena s njima.

Na ovoj je stranici naveden pregled glavnih promjena sigurnosnih zahtjeva uvedenih normama EN 81-20 i EN 81-50. Ako žele doznati sve pojedinosti, kupci moraju proučiti službene dokumente normi. Za dodatne informacije obratite se lokalnom prodavaču proizvoda društva KONE.

Sigurnosna poboljšanja za putnike

img_Elevator-car-must-not-move_correct-wrong_680x425

Zahtjevi koji se odnose na nenamjerno kretanje kabine (engl. Unintended Car Movement, UCM) i prekomjernu brzinu uzlazne kabine

Zahtjevi za zaštitni mehanizam kojim se rješava opasnost odmicanja kabine od etaže poboljšani su, a zahtjev za zaštitu od prebrze vožnje uzlazne kabine također je proširen i pokriva spasilačke operacije. Društvo KONE već ima dostupna rješenja za dizala koja uključuju standardne značajke za rješavanje nenamjernog kretanja kabine putem automatiziranog svakodnevnog ispitivanja zakretnog momenta i nosivosti kočnica stroja za dizanje. Dizala društva KONE također uključuju standardne značajke koje rješavaju opasnost nekontrolirane brzine dok se kabina uspinje.

img_Curtain-of-light_correct-wrong_680x425

Sustavi otkrivanja za vrata

Kako bi se smanjila opasnost od toga da vrata udare putnike dok ulaze ili izlaze iz kabine, ažuriranim normama zahtijeva se da dizala imaju mehanizam svjetlosnog zastora, odnosno sustava beskontaktnog otkrivanja koji je osmišljen za sprječavanje zatvaranja vrata ako se otkrije prepreka. Mehanizmi na bazi fotoćelija neće biti u skladu s novim normama.

img_Elevator_selfhelp_680x900

Mehanizam za zaključavanje vrata kabine dizala

Dizala sada moraju imati ugrađen mehanizam za zaključavanje vrata kabine koji sprječava otvaranje vrata iznutra kada je kabina izvan zone otključavanja, tj. kada nije u neposrednoj blizini etažnih vrata. Ovaj zahtjev uveden je kako bi se spriječilo da zarobljeni putnici slučajno padnu u okno dizala pri pokušaju bijega iz dizala koje se zaustavilo. Društvo KONE nudi ovu vrstu mehanizama za sva svoja rješenja za dizala.

Protupožarne klasifikacije materijala kabine dizala

Zahtjevi za materijale koji se upotrebljavaju za podove, zidove i stropove kabine ažurirani su novom normom EN 81-20:2014. Ovi materijali moraju ispunjavati strože zahtjeve protupožarne klasifikacije prema normi EN 13501-1. Minimalne su klasifikacije: kada se „C” i „Cfl” odnose na klasifikaciju „reakcije na požar”, a „s” i „d” odnose se na klasifikaciju materijala s obzirom na dim i stvaranje gorućih kapljica/čestica:

  • Podovi: Cfl s2
  • Zidovi: C s2, d1
  • Strop: C s2, d0
img_Elevator_strength_680x620

Čvrstoća vrata i zida kabine i vrata etaže

Normom EN 81-20:2014 uključeni su ažurirani zahtjevi čvrstoće i za vrata etaže i za vrata kabine, kao i za zidove kabine. Vrata sada moraju sadržavati držače koji drže ploče vrata na mjestu ako glavni elementi vodilice ne rade kako je predviđeno. Vrata kabine i vrata etaže također se moraju ispitati da izdrže silu udarca istovjetnu udaru osobe koja se u trku sudari s vratima. Zahtjev čvrstoće zidova kabine podrazumijeva da moraju moći izdržati sile koje su istovjetne sili koju proizvodi osoba koja se na njih naslanja.

img_Elevator_lighting_680x770

Rasvjeta kabine i okna

Normom EN 81-20:2014 zahtijevaju se veće razine osvjetljenja za unutrašnjost kabine i okno radi povećanja sigurnosti i pristupačnosti za putnike. Rasvjetom u kabini sada se mora osigurati intenzitet osvjetljenja od 100 luksa umjesto 50 luksa, a rasvjeta u kabini u slučaju nužde mora biti 5 luksa tijekom jednog sata umjesto 1 W tijekom jednog sata. Kako bi se poboljšala sigurnost servisnih tehničara, novi zahtjev za osvjetljenje u slučaju nužde na krovu kabine sada je 5 luksa za jedan sat. Novi su zahtjevi za osvjetljenje okna:

  • Najmanje 50 luksa 1 metar iznad krova kabine unutar njegove okomite izbočine
  • Najmanje 50 luksa 1 metar iznad poda jame svugdje gdje osoba može stajati, raditi i/ili se kretati između radnih područja
  • Najmanje 20 luksa izvan prethodno definiranih lokacija, isključujući sjene koje stvaraju kabina ili komponente

Sigurnosna poboljšanja za servisne tehničare

img_Ladders-and-controlbox_680x900

Pristup jami i strojarnici te lokacija kontrolne stanice

Normom EN 81-20:2014 uvodi se niz zahtjeva čiji je cilj učiniti pristup strojarnici dizala i rad u jami sigurnijim za servisne tehničare. Pristupna pomagala kao što su ljestve sada imaju definirane zahtjeve za dimenzije, čvrstoću i lokaciju. Zahtjevi za pristup za jame dublje od 2,5 m sada su stroži, a možda će biti potrebna i pristupna vrata.

Normom se zahtijeva i da se kontrolna stanica nalazi u jami kako bi se spriječilo da se tehničari moraju koristiti ljestvama ili stolicama kako bi došli do komponenata ispod kabine. Kontrolna stanica mora se nalaziti u blizini skloništa u jami. Izvan jame mora se nalaziti i funkcija za ponovno postavljanje.

img_Access-door_correct-wrong_680x425

Vrata za pristup, pregled i spašavanje te sigurnosna oprema s protuutegom

Normom EN 81-20:2014 propisana su pristupna vrata ili vrata za pregled umjesto „servisnih vratašaca” za pregled kako bi se osigurao siguran i jednostavan pristup za tehničare. Novi su zahtjevi:

  • Pristupna vrata okna strojarnice moraju imati minimalnu visinu od 2 m i minimalnu širinu od 0,6 m.
  • Pristupna vrata za prostoriju s užnicom moraju imati minimalnu visinu od 1,4 m i minimalnu širinu od 0,6 m.
  • Pristupni otvori za tehničare za strojarnicu i prostoriju s užnicom moraju imati slobodan prolaz od najmanje 0,8 m × 0,8 m i moraju biti u protuteži.
  • Vrata za hitne slučajeve moraju imati minimalnu visinu od 1,8 m i minimalnu širinu od 0,5 m.
  • Vrata za pregled moraju imati maksimalnu visinu i širinu od 0,5 m.

Novom se normom također zahtijeva da protuuteg bude opremljen sigurnosnom opremom u slučajevima kada postoje pristupačni prostori ispod jame; na primjer, kad se jama nalazi iznad parkirne garaže ili skladišnog prostora u podrumu.

img_Refuge-space_correct-wrong_680x425

Sklonište na krovu kabine i u jami

Povećani su zahtjevi za veličinu sigurnosnih skloništa na krovu kabine i u jami. Nove su veličine:

  • Uspravan položaj: 0,4 × 0,5 m (vodoravne dimenzije), 2 m (visina)
  • Položaj u čučnju: 0,5 × 0,7 m (vodoravne dimenzije), 1 m (visina)
  • Ležeći položaj: 0,7 × 1,0 m (vodoravne dimenzije), 0,5 m (visina) samo za jamu

Normom EN 81-20:2014 sada se zahtijeva da se vrata etaže koja omogućuju pristup jami moraju moći otvoriti iz okna kako bi tehničari mogli izići iz okna dizala, čak i ako bi odgovarajuća vrata etaže bila zatvorena.

img_Balustrades_correct-wrong_680x425

Ograde za krov kabine

Ograde koje se nalaze na krovu kabine dizala sada imaju definirane zahtjeve za čvrstoću i ažurirane zahtjeve za visinu. Ti novi zahtjevi uvedeni su kako bi se smanjila opasnost od pada tehničara u okno tijekom rada na krovu kabine. Novi su zahtjevi:

  • Ako je udaljenost između unutarnjeg ruba rukohvata ograde i zida okna do 500 mm, ograda mora imati minimalnu visinu od 700 mm.
  • Ako udaljenost između unutarnjeg ruba rukohvata ograde i zida okna prelazi 500 mm, ograda mora imati minimalnu visinu od 1100 mm.
img_Elevator_ledges_680x425

Vodoravna izbočina u oknu

Svaka vodoravna izbočina (projekcija) od zida u okno ili vodoravna greda šira od 150 mm, uključujući i grede za razdvajanje, moraju biti zaštićene tako da osoba ne može stajati na njima, osim ako je pristup onemogućen ogradom na krovu kabine koja ispunjava navedene zahtjeve. Ova se iznimka ne odnosi na izbočine oko jame, npr. s djelomično zatvorenim oknom dizala.

Promjene koje se odnose na izvedbu zgrade

Normom EN 81-20:2014 uvode se određene promjene za zahtjeve koje projektant zgrada mora ispuniti. Sve ove promjene odnose se na okno dizala, a glase kako slijedi:

  • Sve staklene površine koje se upotrebljavaju u oknu dizala moraju biti laminirane.
  • Ventilacija okna sada je odgovornost projektanta zgrade. Proizvođač dizala mora pružiti sve potrebne informacije o, primjerice, emisijama topline komponenata dizala. Ovaj pristup olakšava energetski učinkovito projektiranje zgrade, pri čemu se zahtjevi za ventilaciju određuju na temelju energetski najučinkovitijeg rješenja tako da se istodobno uzmu u obzir radni uvjeti za tehničare koji rade u oknu dizala i udobnost putnika u kabini.
  • U oknu se može postaviti aparat za gašenje požara. Aktiviranje raspršivača može biti moguće samo kada dizalo miruje na etaži, a glavne sklopke dizala i strujni krugovi rasvjete automatski se isključuju sustavom za otkrivanje požara ili dima.

Kolačići

Primjenjujemo kolačiće kako bismo optimizirali funkcionalnost mrežnog mjesta i pružili vam najbolje moguće iskustvo tijekom pregledavanja našeg mrežnog mjesta. Ako vam je to u redu i prihvaćate sve kolačiće, samo kliknite na tipku „Prihvati”.

Možete pregledati i našu izjavu o zaštiti privatnosti.